Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Jakość paliwa w Polsce - raport UOKiK

Brak oceny

W maju pojawiła się pierwsza w tym roku czarna lista stacji benzynowych, na których paliwo nie spełnia norm jakościowych. Ostatni kwartał br. nie prezentuje się zbyt obiecująco.

raport_uokik_dystrybotor.jpg

Kontrola jakości

Badanie zostało przeprowadzone przez kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawdzone zostały 4 rodzaje paliw dostępnych na polskim rynku: olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa. Pobranych zostało 425 próbek paliw ciekłych, w tym 225 próbek oleju napędowego i 200 próbek benzyn. Kontrolowane były losowe stacje oraz te, na które wpływały skargi konsumentów. Wymagań nie spełniło 2,35% próbek paliw ciekłych, w tym 3,56% oleju napędowego i 1% benzyny.

Nieuczciwe stacje benzynowe w 2018 roku

W 2018 roku oddzielnie zostały skontrolowane stacje benzynowe, które zostały wskazane w skargach przez klientów. Zakwestionowanych zostało blisko 6,7% próbek – to prawie o 3% więcej niż w roku wcześniejszym. Najwięcej wątpliwości budziły próbki oleju napędowego, następnie gaz LPG, a najlepiej wypadła podczas badania benzyna, w której próbka wykryto o blisko 1% mniej nieprawidłowości niż rok wcześniej. Najwięcej odchyleń od norm jakościowych paliw ciekłych zanotowano w następujących województwach:

  • kujawsko-pomorskim (18,5%)
  • zachodniopomorskim (17,5%)
  • wielkopolskim (10%)

Warto podkreślić, że na stacjach paliw, które dopuściły się zaniedbań, nie widniało logo największych i najbardziej popularnych w Polsce koncernów.

raport_uokik_stacja_paliw.jpg

Konsekwencje dla kierowcy i silnika

Istnieje wiele parametrów określających jakość paliwa. Właściwościami i wartościami, które najczęściej były wymieniane przez kontrolerów jako te podważane to:

  • w przypadku oleju napędowego
    • odporność na utlenianie (wpływ na elementy układu paliwowego)
    • zbyt niska temperatura zapłonu (niebezpieczeństwo wybuchu oparów podczas tankowania)
  • w przypadku benzyny
    • nieprawidłowa wartość parametru 'prężność par' (wpływ na pracę silnika)
    • zbyt niska liczba oktanowa (wpływ na pracę silnika i wyższe zużycie paliwa)
  • w przypadku LPG
    • złe wyniki badania działania korodującego na miedź
    • przekroczenie dozwolonego poziomu całkowitej zawartości siarki (korozja silnika)

Ku lepszemu

Podczas pierwszej kontroli, która miała miejsce w 2003 roku nieprawidłowości stwierdzono w ponad 30% badanych próbek. Od tamtej pory odsetek próbek paliw ciekłych, które nie spełniają norm jakościowych systematycznie spadała i od 2015 roku utrzymuje się na poziomie poniżej 3%. Trzeba mieć nadzieję, że w przyszłości odsetek ten będzie coraz bliższy zeru w przypadku wszystkich oferowanych na polskim rynku paliw.


Udostępnij:
Tagi: raport jakość uokik paliwo Polska 2019
Karol Włodarski

Redaktor prowadzący dobraflota.pl, prywatnie uwielbia ciężkie brzmienie gitarowych riffów, miłośnik nowych technologii z naciskiem na ich wykorzystanie w motoryzacji, od lat zbiera doświadczenie w branży automotive.