Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Motoryzacyjne stereotypy – mechanicy mówią, jak jest naprawdę

Brak oceny

Czy niezawodność japońskich marek to tylko mit? Czy faktem jest, że niemieckie auta są najsolidniejsze? Silnik 1.9 TDI nazywany jest silnikiem wszech czasów, jednak czy to prawda? Czy łańcuch rozrządu rzeczywiście jest wieczny? Mechanicy postanowili rozprawić się z najpopularniejszymi faktami i mitami motoryzacyjnymi.

Fakty i mity

"Chcesz jeździć szybko i niedrogo, tankuj benzynę wysokooktanową", "Samochody amerykańskie to kanapy na kółkach. Bardzo wygodne, ale nieskutecznie hamujące", "Stary automat będzie wymagał kosztownych napraw" – te oraz inne funkcjonujące od wielu lat na rynku motoryzacyjnym stereotypy zostały zweryfikowane przez markę ProfiAuto w ramach badania 'Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników'. W badaniu wzięło udział 1300 mechaników, którzy na co dzień pracują w polskich serwisach samochodowych. Wynikiem eksperymentu było nie tylko ułożenie klasyfikacji najmniej awaryjnych modeli, ale również rozprawienie się raz na zawsze z popularnymi, obiegowymi opiniami, które często można usłyszeć i przeczytać m.in. podczas rozmów oraz na forach internetowych.

Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto, mówi:

'Motoryzacja to jedna z tych dziedzin, o której niemal każdy ma coś do powiedzenia. Nierzadko są to jednak opinie zbudowane na podstawie pojedynczych doświadczeń albo bezrefleksyjnie powtarzane oceny, zasłyszane od innych. Pokazaliśmy, jak odnoszą się do nich fachowcy, odsialiśmy prawdę od postprawdy, proponując polskim kierowcom sprawdzone źródło informacji.'

Auto japońskie, niemieckie, czy amerykańskie?

infografika_stereotypy-6_450.png

 

Na początek pod lupę wzięto rodowód najpopularniejszych marek samochodowych. Czy "niemieckie auto = solidność wykonania"?

Auta niemieckie od wielu lat plasują się wysoko w rankingach najbardziej niezawodnych samochodów. Przyczyną jest wiara w "niemiecką technologię" oraz niezachwiany wizerunek marek premium tj. Audi, BMW oraz Mercedes. Wielkim zaskoczeniem był fakt, że blisko 53% biorących udział w badaniu mechaników uznało obiegową opinię o niezawodności niemieckich aut za totalny mit.

infografika_stereotypy-3_450.png

Zdecydowana większość jednak zgodziła się z popularną opinią, że auta japońskie owszem są niezawodne, jednak ich naprawa jest dużo bardziej kosztowna niż samochodów innych marek. Odzwierciedlenie tej opinii można także znaleźć w klasyfikacji ogólnej 'Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników', gdzie Honda Civic VIII oraz Toyota Yaris II uznane zostały przez ankietowanych jako najmniej awaryjne modele.

infografika_stereotypy-2_450.png

Według 72% mechaników zdanie: "samochody amerykańskie to kanapy na kółkach. Bardzo wygodne, przestronne, ale nieprecyzyjnie prowadzące się i nieskutecznie hamujące" jest prawdziwe. Charakterystyczna konstrukcja Lincolnów, Cadillaców oraz Chryslerów zachwyca wielu użytkowników portali internetowych. Na tych samych forach znaleźć można jednak sporo opowieści o problemach w ich użytkowaniu, zwłaszcza na polskich drogach.

Kontrowersyjne kwestie techniczne – silnik 1.9 TDI, stary automat, łańcuch rozrządu

infografika_stereotypy-1_450.png

Popularne, obiegowe opinie oraz mity dotyczą również technikaliów, nie tylko indywidualnych marek. W internecie spotkać można wiele pochlebnych opinii na temat silnika 1.9 TDI. Pozytywna ocena jednostki także została zweryfikowana przez biorących udział w badaniu mechaników. 82% ankietowanych zgodziło się ze zdaniem, że "silnik 1.9 TDI jest silnikiem wszech czasów". Jednostka pojawiła się na rynku w 1991 roku. Podczas 20 letniej produkcji silnik doczekał się ponad 40 wersji. Do największych jego atutów należy trwałość, łatwy dostęp do części zamiennych oraz wielka popularność, dzięki której naprawy w warsztatach przebiegają sprawnie i szybko.

infografika_stereotypy-5_450.png

52% badanych uznała zdanie "stary automat będzie wymagał kosztownych napraw" za mit. Na rynku istnieje wiele modeli aut z automatyczną skrzynią biegów, a zastosowane w nich rozwiązania są różnorodne. Mechanicy w większości stwierdzili, że ta obiegowa opinia jest zbyt dużym uogólnieniem.

infografika_stereotypy-7_450px.png

Powszechna opinia "łańcuch rozrządu jest wieczny, nie ma potrzeby go serwisować" została uznana za nieprawdziwą znaczącą różnicą głosów. Zaledwie 22% badanych stwierdziło, że zdanie to może być faktem. Według specjalistów ProfiAuto ten specyficzny pogląd prawdopodobnie zmieniał się wraz z rozwojem technologicznym nowoczesnych pojazdów oraz wystąpieniem na rynku łańcuchów o parametrach innych niż początkowe.

infografika_stereotypy-4_450.png

Co ciekawe, wiele kontrowersji wzbudziło następujące zdanie: "chcesz jeździć szybko i niedrogo, tankuj benzynę wysokooktanową". Biorący udział w badaniu mechanicy nie byli w stanie znacząco przechylić szali zwycięstwa na żadną ze stron. 51% ankietowanych odpowiedziało "tak", natomiast 49% "nie".

Fakty kontra mity

Badanie jasno pokazuje, że uleganie popularnym, powszechnie występującym opiniom nie zawsze jest słuszne, zwłaszcza jeżeli mają one wpływać na decyzję dot. kupna auta. Swoją wiedzę na temat motoryzacji warto nabywać ze sprawdzonego źródła.

Michał Tochowicz dodaje:

"Z naszego badania wynika przede wszystkim, że większość weryfikowanych opinii to stereotypy i nie znajdują one odzwierciedlenia w rzeczywistości. Ciekawe są także te zagadnienia, przy których głosy specjalistów rozłożyły się niemal po równo. To dowód, że niektóre ostre sądy nie mają umotywowania. Podejmując decyzję jaki samochód kupić, każdorazowo najlepiej zapytać o opinię zaufanego specjalistę. W ten sposób może wywiązać się dyskusja, która w przeciwieństwie do stereotypów ma wartość merytoryczną."

Metodologia badania:

Badanie "Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników" zostało przeprowadzone wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 roku metodą CATI. Mechanicy otrzymali zestaw 4 pytań dotyczących trzech wybranych aut spośród 50 najpopularniejszych modeli (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali 5 najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Ocenie podlegała niezawodność samochodów w skali od 1 do 6 w czterech kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Mechanicy proszeni byli o wskazanie najlepszej (najmniej zawodnej) wersji silnika wybranego modelu oraz odpowiadali na pytanie: 'Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?'. Poddane ocenie popularne, powszechnie występujące opinie zostały wybrane na podstawie wyników na forach internetowych.


Udostępnij:
Tagi: profiauto mit motoryzacyjny
Ekspert ProfiAuto
ProfiAuto to marka zrzeszająca największe hurtownie, najlepsze sklepy motoryzacyjne i najsprawniejsze serwisy samochodowe. Poprzez najnowsze rozwiązania technologiczne i biznesowe oraz rozwinięty system dystrybucji od lat wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów.