Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

W nowych samochodach emisja CO2 rośnie z każdym rokiem – co jest tego przyczyną?

Brak oceny

Europejska Agencja Środowiska opublikowała wstępny raport, który jednoznacznie stwierdza, że 2019 rok był już trzecim rokiem z rzędu, gdzie średnia emisja CO2 nowo wyprodukowanych aut, które opuściły salony w Europie wyraźnie wzrosła. Sprawdź, co jest tego przyczyną!

emisja_co2.jpg

Wzrost emisji CO2

Od kilku lat panuje mocny trend na elektryfikację floty samochodowej, która każdego dnia przemierza europejskie trasy. Jak widać niestety zabiegi te nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Europejska Agencja Środowiska (EEA) donosi wręcz, że średnia emisja CO2 zamiast spadać to znacząco rośnie. Wnioski zostały oparte na podstawie danych dotyczących nowych samochodów na terenie całej Unii Europejskiej, Islandii, Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. Jest to tym dziwniejsze, że w poprzednich 6 latach wskaźnik ten z roku na rok spadał i to o ponad 20 g CO2/km. Obecnie średnia emisja CO2 wynosi ponad 120 g CO2/km, a celem na 2020 rok jest osiągnięcie wskaźnika na poziomie 95 g CO2/km. Wydaje się jednak, że osiągnięcie takiego wyniku będzie niemożliwe. Na wzrost składa się kilka czynników.

Badania w nowym standardzie

Jedną z przyczyn jest zmiana wytycznych oraz procedur przeprowadzania badań. Dziś zalecenia WLTP są o wiele bardziej realne niż miało to miejsce w przypadku starych wytycznych. Co więcej, wprowadzenie ich w życie bardzo szybko pokazało, że wyniki spalania, co jednoznacznie przekłada się na zwiększenie emisji CO2 do atmosfery, jednak nie są tak obiecujące i pozytywne, jak mogłoby się wydawać na podstawie wcześniejszych badań.

SUVy zyskują na popularności

Co jeszcze sprawia, że pomimo stale rosnącej liczby elektryków na europejskich droga, emisja CO2 nie spada? Winna jest coraz większa popularność SUVów oraz znaczny wzrost masy wszystkich typów pojazdów: małych, średnich, dużych oraz oczywiście SUVów. SUVy rzeczywiście z każdym rokiem są coraz częściej wybieranymi pojazdami wśród nowych właścicieli – w samym 2019 roku stanowiły one prawie 40% wszystkich zarejestrowanych aut. Są one z założenia cięższe, mają mocniejsze silniki oraz zdecydowanie wyższy wskaźnik oporu powietrza – wszystko to ma wpływ na spalanie, co skutkuje większą emisją CO2. Według raportu EEA średnia emisja CO2 SUVów to blisko 135 g CO2/km, czyli ponad 10 g więcej niż ogólny wynik.

Nadzieja w elektrykach

Nie da się ukryć, że nadzieją na poprawę są właśnie auta elektryczne, jednak póki co ich liczba jest zbyt mała, by zrekompensować wzrost popularności SUVów i ogólnej masy wszystkich pojazdów. Z raportu EEA wynika także, że w państwach gdzie nastąpił znaczny wzrost (rzędu kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu procent) rejestracji aut elektrycznych (PHEV i BEV) średnia emisja CO2 zmniejszyła się w porównaniu do 2018 roku. Niestety, państw tych zaledwie mniej niż dziesięć, jednak jeżeli trend ten będzie rósł to być może za kilka lub kilkanaście lat uda się ten wskaźnik z powodzeniem zmniejszyć w całej Europie.


Udostępnij:
Tagi: SUV raport emisja CO2 EEA
Karol Włodarski

Redaktor prowadzący dobraflota.pl, prywatnie uwielbia ciężkie brzmienie gitarowych riffów, miłośnik nowych technologii z naciskiem na ich wykorzystanie w motoryzacji, od lat zbiera doświadczenie w branży automotive.