Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Likwidacja szkody w czterech krokach

Brak oceny

Wielu z nas, kierowców, przemierza na co dzień kilkaset kilometrów swoim samochodem. Część miała już tą wątpliwą przyjemność odczuć na własnej skórze skutek chwilowego rozkojarzenia lub brawury. Nie tylko swojej, czasem również ze strony innego prowadzącego. W konsekwencji doprowadziło do stłuczki bądź poważniejszego zdarzenia drogowego. Poniżej znajdziesz instrukcję jak krok po kroku zgłosić szkodę.

 

Likwidacja szkody w 4 krokach (dobraflota.pl)

Krok 1: gdzie zgłosić szkodę i z jakiej polisy?

Niezbędnym punktem po zdarzeniu drogowym jest zgłoszenie szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym. To z pozoru proste zadanie przeraża kierowców. Tłumaczenia są różne, a to nie mam czasu, a to nie wiem jak się do tego zabrać, lub boję się rozmowy z ubezpieczalnią. W Polsce istnieje kilkanaście towarzystw ubezpieczeniowych oraz kilka rodzajów polis. To, gdzie mamy zgłosić szkodę zależy oczywiście od dwóch czynników:

  • rodzaju polisy, z jakiego będziemy zgłaszać szkodę (AC, OC, Minicasco, Autoszyba)
  • towarzystwa ubezpieczeniowego w jakim dana polisa została zawarta.

Jeśli zgłaszasz szkodę z polisy OC, ubezpieczyciel powinien pokryć wszelkie koszty związane z naprawą, holowaniem pojazdu, parkingiem czy przedmiotami, które uległy zniszczeniu podczas kolizji (laptopy, telefony, okulary, ubrania itp.) W przypadku polisy AC, ubezpieczyciel będzie postępować zgodnie z zawartą polisą i ogólnymi warunkami umowy.

Krok 2: zgłoszenie i numer szkody

Zgłoszenia szkód możemy dokonać na kilka sposobów. Najprościej i najwygodniej zadzwonić do towarzystwa ubezpieczeniowego lub wypełnić internetowy formularz. Po tej czynności otrzymasz dedykowany numer szkody. Następnie proces zależeć będzie od samej ubezpieczalni i naszych wyborów oraz od polisy w przypadku szkody AC. Do dalszej obsługi szkody możesz upoważnić dowolny serwis, który załatwi i pokieruje wszystkimi sprawami. W takim przypadku warsztat rozliczy się sam z naprawy i zapewni faktury, tak by ubezpieczalnia pokryła pełne koszty naprawy. Warto więc zastanowić się nad upoważnieniem zaufanego mechanika. Jeśli chcesz jednak pozostawić sprawę w swoich rękach, musisz czekać na oględziny. Rzeczoznawca sporządzi kalkulację, a gotówkę otrzymamy na wskazany numer konta. Oczywiście propozycja ubezpieczalni będzie dużo niższa i z pewnością nie pokryje naprawy na nowych, oryginalnych częściach.

Krok 3: wizyta rzeczoznawcy

Jeśli szkoda nie jest duża, rzeczoznawca nie będzie konieczny. Jeśli jednak po większej szkodzie chcesz otrzymać gotówkę, a nie rozliczać się poprzez warsztat naprawczy, potrzebna będzie wizyta eksperta od szkód. Podczas oględzin rzeczoznawca poprosi nas o kilka dokumentów. Warto więc je przygotować zawczasu, by nie być zaskoczonym. Jeśli jednak nie będziesz miał któregoś z nich przy sobie, to nic straconego, możesz je dosłać w formie skanu. Mowa tutaj o dokumentach typu:

  • dowód rejestracyjny lub karta pojazdu. Jeśli policja zatrzymała dowód rejestracyjny, to musisz dostarczyć jego odpis z wydziału komunikacji (dokument może uzyskać tylko właściciel / współwłaściciel pojazdu),
  • prawo jazdy kierowcy,
  • dyspozycja wypłaty, czyli Twój numer konta lub upoważnienie na serwis. Pamiętaj, by dokument był podpisany przez wszystkich właścicieli pojazdu!
  • oświadczenie spisane ze sprawcą,
  • adres jednostki policji, jeśli była na miejscu. Ubezpieczyciel sam już będzie wnioskował o notatkę z miejsca zdarzenia.
  • druk szkody. Jest to formularz, który zostanie przysłany nam przez ubezpieczyciela, najczęściej na maila. Czasami również taki dokument ma przy sobie rzeczoznawca. Wtedy możesz go wypełnić na miejscu.
  • towarzystwo ubezpieczeniowe może zawnioskować o dodatkowe dokumenty.

Krok 4: naprawa

Gdy dostarczyłeś wszystkie dokumenty, otrzymasz informację o przyjęciu odpowiedzialności (ubezpieczyciel ma na to 30 dni). Po otrzymaniu tej informacji możesz przystąpić do naprawy pojazdu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Jeżeli upoważniłeś serwis, to jego pracownicy powinni zamówić odpowiednie części, a z Tobą powinni ustalić termin naprawy. Jeśli jednak zdecydowałeś się, by przelać gotówkę na Twoje konto, zakres naprawy zależy tylko od Ciebie.

Zgłaszanie szkody przez pracodawcę

Warto w tym miejscu dodać, że jeżeli właścicielem pojazdu jest leasing lub Twój pracodawca to z nim należy uzgodnić warunki zgłaszania i likwidacji szkód. Należy pamiętać, że każda firma ma swoje wewnętrzne regulaminy i ustalenia. Ty jako użytkownik pojazdu nie możesz podpisywać upoważnień, gdyż nie jesteś osobą decyzyjną. Od tego jest Fleet Menager i to do jego zadań należy podpisywanie takiej dokumentacji i wydawania zgód. Oczywiście możesz wskazać konkretny serwis, jest to jednak tylko Twoja sugestia, a jaki serwis otrzyma upoważnienie od właściciela pojazdu do naprawy to już kwestia indywidualnej jego decyzji. Z własnego doświadczenia wiem, że firmy leasingowe nie robią większych problemów i jeżeli użytkownik wskaże jakiś serwis, to leasing również podpisze odpowiedni formularz.

Liczę, że udało mi się wyjaśnić proces zgłaszania szkód i rozwiałem większość Twoich wątpliwości wynikających z tego zdarzenia. Od tej chwili jesteś przygotowany!


Udostępnij:
Tagi: likwidacja szkody szkoda drogowa ubezpieczenie
Marcin Wilk

Specjalista d/s likwidacji szkód, swoje szlify zbierał początkowo w serwisie niezależnym, by następnie w pełni rozwinąć swoje umiejętności pod skrzydłami MOTO Floty.