Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Opony używane - oszczędność, czy głupota?

Brak oceny

Przychodzi moment wymiany opon i pojawia się odwieczny dylemat - nowe, czy używane? Wydaje się, że zakup używanych opon w dobrym stanie, o którym zawsze ochoczo zapewnia sprzedawca, jest rozsądnym rozwiązaniem. Czy na pewno?

Opony używane - czy warto je kupować?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Opony to jeden z najważniejszych elementów naszego auta. Bezpieczeństwo na drodze zależne jest od zaledwie czterech, niewielkich fragmentów ogumienia, które są punktem styku samochodu z nawierzchnią. Bardzo istotne jest, abyśmy byli pewni, że posiadamy takie opony, które pozwolą nam na tej drodze pozostać. Niestety, auta posiadają coraz większe koła, a co za tym idzie - koszty ogumienia są coraz wyższe. Ceny opon renomowanych marek potrafią być zaporowe, natomiast przeciętne ogumienie nie zawsze jest satysfakcjonujące. Dobrą opcją wydaje się kupno używanych opon z górnej półki, jednak może być to zgubne myślenie.

Opony nowe, czy używane - Pozorna oszczędność

Rynek ogumienia zdominowały dwie szkoły myślenia. Pierwsza z nich to klasyczne 'bądź oszczędny' - komplet używanych opon może być nawet o połowę tańszy niż jedna opona wyższej klasy. Na tego typu zakup nie jest jednak udzielana gwarancja producenta, nie możemy być także pewni, że używana opona nadal może pochwalić się deklarowaną w katalogu trwałością oraz właściwościami drogowymi. Dodatkowo istnieje ryzyko występowania mikroskopijnych uszkodzeń wewnętrznych, które są nie do wykrycia bez użycia profesjonalnych technologii. Nie zrobi tego ani doświadczony mechanik w warsztacie, ani sprzedawca na giełdzie, ani pracownik specjalistycznego sklepu internetowego. Co i jak można sprawdzić w używanych oponach? Na oko można ocenić jedynie głębokość bieżnika oraz wygląd zewnętrzny (przetarcia, pęknięcia, wybrzuszenia). Komplet używanych opon z reguły charakteryzuje się znacznie krótszym okresem bezpiecznej eksploatacji, a zatem należy je częściej zmieniać.

Druga szkoła to 'bądź przezorny' - kupno nowych, nawet budżetowych, opon gwarantuje deklarowane przez producenta właściwości oraz brak jakichkolwiek uszkodzeń. Podczas produkcji ogumienie poddawane jest skrupulatnym badaniom, włączając w to nawet prześwietlenie promieniami rentgenowskimi w celu wyeliminowania wewnętrznych defektów. To właśnie te mikroskopijne uszkodzenia mogą być przyczyną m.in. drgań kierownicy, ściągania auta z toru jazdy, czy eksplozji opony przy prędkości przekraczającej 100 km/h, która może mieć tragiczne skutki dla zdrowia lub życia kierowcy i pasażerów.

Używanie opon

Warto się zastanowić, co ma wpływ na kondycję opony i czy na pewno używana opona może być 'w dobrym stanie' lub 'prawie jak nowa'. Do niepoprawnej eksploatacji ogumienia może się przyczynić:

  • jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w kole - może powodować nieodwracalne zniszczenia wewnętrznych warstw ogumienia
  • przechowywanie opon w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych (słońce, deszcz) - może powodować pogorszenie właściwości fizyko-mechanicznych
  • naprawa auta w przypadkowych/niefachowym warsztatach/serwisach samochodowych - może powodować uszkodzenie stopki opony i drutówki

Należy zadać też sobie pytanie, czy warto ryzykować bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów dla pozornej oszczędności. Odpowiedź brzmi - nie warto. Zdrowie jest bezcenne.


Udostępnij:
Tagi: oponyużywane wymianaopon czywarto oponynowe
Karol Włodarski

Redaktor prowadzący dobraflota.pl, prywatnie uwielbia ciężkie brzmienie gitarowych riffów, miłośnik nowych technologii z naciskiem na ich wykorzystanie w motoryzacji, od lat zbiera doświadczenie w branży automotive.