Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Opony wielosezonowe – wady i zalety

Brak oceny

"Jeżeli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" - na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z takim stwierdzeniem. Czy jest to prawda w przypadku opon całorocznych? Kto powinien zwrócić na nie uwagę i czy w ogóle ktokolwiek powinien? Poznaj plusy i minusy tego uniwersalnego rozwiązania!

Opony wielosezonowe - wady i zalety

Równanie

Wymiana ogumienia dwa razy w roku może być uciążliwa. Należy określić dokładny moment zmiany, przygotować się na kolejki w serwisach, a następnie przechowywać dodatkowy komplet opon. Czy istnieje jakaś alternatywa?

Zmienne

Ogumienie wielosezonowe łączy w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego. Rzeźba bieżnika w środkowej części, czyli w czole opony, jest bogata i wyposażona w dodatkowe lamele, co zapewnia lepszą trakcję na śniegu, ale nie w takim stopniu, jak w przypadku opon zimowych. Opona całoroczna fakturą przypomina bardziej ogumienie zimowe, jednak nie jest tak miękka. Latem duża ilość nacięć powoduje utratę sztywności opony, przez co pogarsza się skuteczność hamowania i trakcja nie tylko na suchej, ale również na mokrej nawierzchni.

Na plus

Jedną z największych zalet wyboru opon całorocznych jest wygoda oraz oszczędność czasu. Nie musisz przejmować się wymianą oraz problemami z nią związanymi. Korzystając z ogumienia całorocznego jesteś przygotowany na trudne do przewidzenia zmiany warunków pogodowych. Nie zaskoczy Cię ani nagły opad śniegu jesienią, ani nieoczekiwany powrót zimowych opadów wiosną. Zresztą poruszając się w mieście, zazwyczaj możesz liczyć na (chociaż w miarę) odśnieżone drogi. Jeżeli nie pokonujesz zbyt długich dystansów, to może zdarzyć się, że opony sezonowe szybciej się zestarzeją niż zużyją.

Na minus

Trzeba pamiętać, że wybór opon całorocznych to jednak kompromis. Pod względem bezpieczeństwa na drodze nie ma lepszego rozwiązania niż stosowanie dwóch kompletów ogumienia sezonowego. Opona całoroczna w mroźne i śnieżne dni zawsze będzie miała dużo gorszą przyczepność niż opona zimowa. Przy dobrej pogodzie będzie się szybciej zużywać na asfalcie, a podczas ulewy znacznie słabiej odprowadzać wodę niż opona letnia. Komfort jazdy na oponach wielosezonowych latem jest niższy niż w przypadku ogumienia sezonowego. Kontur opony letniej jest okrągły, przez co zapewnia niższe opory toczenia i większą przyczepność. Kontur opony całorocznej jest podobny do konturu opony zimowej, co z jednej strony wpływa na lepszą przyczepność zimą, a z drugiej - na szybsze zużycie opony w sezonie letnim oraz większe zużycie paliwa.

Wynik

W Polsce wybór ogumienia całorocznego jest uzasadniony, jednak tylko pod pewnymi warunkami. Sporadycznie korzystasz z samochodu? Rzadko zmagasz się z ośnieżonymi i oblodzonymi drogami? Poruszasz się przeważnie po mieście, gdzie zimą drogi są regularnie odśnieżane? Nie przekraczasz 5 000 km rocznie? Możesz wybrać opony całoroczne. W takim wypadku wielosezonowe ogumienie lepszej jakości wydaje się rozsądniejszym wyborem niż sezonowe opony z niższej półki. Jeżeli natomiast posiadasz flotę samochodową, a Twoi pracownicy każdego dnia pokonują setki kilometrów w różnych warunkach, wybór ogumienia całorocznego może narazić kierowców na niebezpieczeństwo. Warto myśleć o oszczędnościach, ale nigdy nie wolno zapominać, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze. Opona to jedyny punkt styku pojazdu z podłożem. Do tematu ogumienia należy podejść racjonalnie i dobrze zastanowić się, czy potencjalna oszczędność jest warta ewentualnych konsekwencji. A jeżeli nadal przeraża Cię perspektywa utraty czasu na stanie w kolejce do serwisu wulkanizacyjnego lub nie masz miejsca na magazynowanie drugiego kompletu opon, istnieje proste rozwiązanie: skorzystaj z usług wykwalifikowanej firmy, jak MOTO Flota. Samochód zostanie umówiony na konkretną godzinę, więc zaoszczędzisz czas kierowcy, opony pozostaną w przechowalni serwisu, a Ty - jako właściciel lub flotowiec odpowiadający za stan pojazdów, zyskasz pewność dobrze wykonanej pracy, bezpieczeństwo i spokój ducha.


Udostępnij:
Tagi: opony wielosezonowe
Karol Włodarski

Redaktor prowadzący dobraflota.pl, prywatnie uwielbia ciężkie brzmienie gitarowych riffów, miłośnik nowych technologii z naciskiem na ich wykorzystanie w motoryzacji, od lat zbiera doświadczenie w branży automotive.