Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Serwisowanie samochodów dostawczych do 3,5T

Brak oceny

Rynek samochodów dostawczych o masie nie przekraczającej 3,5T stale rośnie. Jest to zjawisko, które można zaobserwować już od kilku lat. Niewątpliwie ogromny wpływ na ten fakt mają firmy z sektora leasingowego, Car Fleet Management, czy też Rent a Car. Właściciele firm coraz chętniej sięgają po nowe samochody kuszeni atrakcyjnymi warunkami leasingu, czy też najmu długoterminowego.

vw_transporter_back.jpg

Określ swoje wymagania

Rynek oferuje bardzo szeroką paletę pojazdów dostosowanych nawet dla najbardziej wymagającego klienta. Wybór zazwyczaj jest dokonywany po wcześniejszej dokładnej analizie potrzeb. Wszelkie kwestie np. specjalistycznych zabudów muszą być doprecyzowane, a sam pojazd musi spełniać wymagania techniczne takiej zabudowy. Istnieje wiele firm zajmujących się projektowaniem i tworzeniem zabudowy specjalistycznej. Częstą praktyką jest zamawianie dealera samochodu typu podwozie, a następnie zlecanie realizacji  takiej zabudowy do specjalistycznej firmy, która realizuje takie zlecenia niejednokrotnie z wieloletnim doświadczeniem i z niejednym nawet ekstremalnie trudnym przypadkiem miały już styczność. Oczywiście dealerzy samochodowi również współpracują z takimi firmami, przez co klient ma możliwość zrealizowania zakupu w jednym miejscu. Doświadczenie jednak uczy, aby takie oferty dokładnie przeglądać i nie zdawać się na pierwszy lepszy wybór. Niejednokrotnie wartość całej zabudowy jest równa cenie samego pojazdu na którym jest umieszczona lub nawet  ją przewyższa. Dlatego też dobrze jest już wcześniej poszukać odpowiedniej firmy, której zlecimy taką pracę. Warto zwrócić szczególną uwagę na warunki gwarancji, oraz możliwość serwisowania takiego pojazdu. Zapewnienie serwisu mobilnego, lub bardzo dobre warunki wynajmu samochodu zastępczego, które pozwolą na dalsze wykonanie swojej pracy i wywiązanie się z kontraktu zawsze działają na korzyść.

renault_master.jpg

Dobry serwis to podstawa

Bardzo istotną rolą, która często  jest niedoceniana szczególnie tuż przy zakupie pojazdu, niezależnie czy dotyczy to nowego samochodu bądź używanego, jest jego serwis. Kluczową rolę odgrywa w tym miejscu sieć serwisowa. Należy wziąć przy tym pod uwagę w jakich realiach pracuje dany samochód oraz lokalizację w jakiej się porusza. W przypadku, gdy samochód jest narażony na pracę w ciężkich warunkach oraz przemieszcza się po różnych odległych lokalizacjach, warto zadbać o profesjonalne wsparcie w zakresie prawidłowego serwisowania wraz z możliwością serwisowania w dogodnych dla użytkownika lokalizacjach. Takie działanie pozwoli ograniczyć do minimum potencjalne awarie i przestoje spowodowane uziemieniem samochodu, a w razie potrzeby serwisowej zminimalizuje czas oczekiwania na naprawę i ponowne udostępnienie samochodu do pracy.

Wybór serwisu

Dobrze, ale gdzie najlepiej serwisować taki pojazd? W autoryzowanej stacji obsługi czy też przenieść naprawę do serwisu sieci niezależnej? Tu zdania  są podzielone. Równocześnie znajdziemy zwolenników serwisowania tylko w serwisach ASO, jak i osoby będące za serwisowaniem poza ASO w niezależnych sieciach serwisowych. Zgodnie z dyrektywą unijną 461/2010 od 2010 roku, można bez obaw o utraconą gwarancję serwisować nowe samochody poza ASO. Oczywiście trzeba mieć na względzie fakt, że części użyte do naprawy muszą spełniać normy części oryginalnych, jak również sama praca musi być wykonana zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Wymaganie te są do zrealizowania, jeżeli wcześniej podejmie się współpracę z doświadczoną firmą z zakresu zarządzania flotą samochodową.

vw_transporter.jpg

Zarządzaj flotą z MOTO Flotą

W MOTO Flocie specjalizujemy się w zarządzaniu flotą i wspieramy obsługę serwisową pojazdów zarówno osobowych jak i dostawczych, w tym również ze specjalistyczną zabudową. Klient który podejmuje współpracę z nami zdobywa pewność, że każdy serwis mechaniki samochodowej, do którego zostanie skierowana naprawa przeszedł  audyt jakości obsługi, a ilość wyspecjalizowanych stanowisk i wykwalifikowanych pracowników w pełni zaspokoi wszelkie wymogi naprawy serwisowej zgodnej z wymogami producenta. Wiąże się to choćby z odpowiednią wysokością bramy wjazdowej, elementu, na który zazwyczaj nie zwraca się uwagi umawiając na własną rękę dostawczaka na naprawę, czy też odpowiedni podnośnik, który podniesie i utrzyma bezpiecznie pojazd, jak i specjalistyczne narzędzia niezbędne do przeprowadzenia naprawy. Te kwestie są wcześniej weryfikowane przez wysoko wykwalifikowany zespół specjalistów odpowiedzialnych za rozwój sieci serwisowej. W MOTO Flocie dbamy również o to aby części użyte do naprawy zostały odpowiednio dobrane oraz aby dotarły na czas do serwisu. Jest to niesłychanie ważne dla klienta, ponieważ samochód musi zostać odebrany we wcześniej ustalonym terminie. Jako część grupy Moto-Profil dajemy gwarancję stałych dostaw części o najwyższej jakości, a dzięki rozbudowanej  sieci partnerskich hurtowni ProfiAuto zapewniamy sprawną dostawę tych części do serwisów.

Serwis w ASO a serwis sieci niezależnej MOTO Floty

Zwracając szczególną uwagę na specyfikę użytkowania pojazdów dostawczych i fakt, że muszą one w przeciwieństwie do pojazdów osobowych zarabiać na właściciela, warto wziąć pod uwagę elastyczność godzin pracy serwisów. 

Indywidualne podejście do klienta

Niejednokrotnie okazuje się, że serwis niezależny jest w stanie przeprowadzić naprawę w niestandardowych godzinach pracy, lub też dostosować się bardziej pod wymagającego klienta i, decydując się na większy zakres adaptacji do konkretnych, niejednokrotnie bardzo wymagających warunków współpracy. MOTO Flota dysponuje siecią 250 serwisów niezależnych rozmieszczonych na terenie całego kraju. Do sieci należą także serwisy specjalizujące się w obsłudze dostawczaków, które niejednokrotnie pracują w bardzo ciężkich warunkach (np. pojazdy firm budowlanych, czy ochrony). Taka sieć daje nam możliwość dostosowania oferty do indywidualnych oczekiwań  i wymogów prawie każdego klienta. Jeżeli chodzi o współpracę z serwisami ASO to każda marka ma wewnętrzne procedury narzucane odgórnie przez producentów, a to może trochę ograniczać indywidualne podejście do potrzeb klienta.

iveco_daily.jpg

Naprawa niestandardowa

Kolejną kwestią jest podejście do wymogu napraw niestandardowych. Jest to szczególnie ważne przy zabudowach specjalistycznych. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której należy dokonać naprawy oberwanego mocowania fragmentu zabudowy, ASO nie zrealizuje takiej naprawy, ponieważ działa na wcześniej wspomnianych schematach. Natomiast umawiając naprawę do wyspecjalizowanego serwisu niezależnego mamy tą pewność, że mechanik podejmie się takiego zadania, ponieważ obsługuje takie zlecenia „na codzień”. W tym miejscu należy docenić kreatywność osób pracujących w serwisach niezależnych, którzy mają na co dzień styczność z wieloma markami i nie ograniczają się do konkretnych zaprogramowanych, sztampowych działań.

Wymiana a naprawa

Zupełnie innym zagadnieniem jest sama naprawa. Panuje niestety w większości słuszne przekonanie, że w serwisie niezależnym się naprawia, natomiast w ASO wymienia całe podzespoły. Dodatkowo oddając samochód do ASO w żaden sposób nie mamy wpływu na rodzaj i cenę części jakie zostaną użyte podczas naprawy. Dzięki usłudze MOTO Floty to klient otrzymuje możliwość podjęcia decyzji o rodzaju użytych części zamiennych przy każdym zleceniu. W tym zakresie klient wspierany jest przez wykfalifikowanego konsultanta technicznego, który dysponuje wiedzą i doświadczeniem dodatkowo wspieranym przez dedykowany system informatyczny MOTO Flota Manager, w którym rejestrowane są wszystkie zlecenia serwisowe. To wszystko daje jasno do zrozumienia, że korzystając z usługi serwisu nie będącego autoryzowaną stacją obsługi, właściciel pojazdu ma znacznie większą możliwość wpłynięcia na końcową wysokość kosztów poniesionych na utrzymanie i serwisowanie swoich pojazdów.

2019_03_motoflota_inforgrafika_serwis.jpg

Ponadto każdorazowo klient  otrzymuje w systemie do akceptacji kosztorys z faktyczną wysokością ceny za planowane działanie serwisowe zanim użytkownik pojawi się na serwisie. MOTO Flota Manager czyli narzędzie dedykowane dla wszystkich fleet managerów daje dodatkowo możliwości pełnej kontroli nad wszelkimi kosztami napraw lub też kosztami eksploatacji pojazdów. 

Miej pewność

Na koniec warto zaznaczyć, że umiejętność przewidywania niektórych skutków  decyzji serwisowych jest bezcenna. Nie od dzisiaj wiadomo, że nie należy bagatelizować prawidłowego procesu zarządzania flotą, szczególnie flotą pojazdów dostawczych. Szkody wyrządzone np. przez brak nadzorowania przeglądów aut, czy też brak należytej kontroli nad użytkownikami i ich sposobem eksploatacji pojazdów może być bardzo kosztowny. Jednym z priorytetów MOTO Floty jest działanie prewencyjne mające na celu utrzymanie stałej mobilności pojazdów klienta. Każdy użytkownik pojazdu otrzymuje powiadomienia o zbliżających się przeglądach, z odpowiednim wyprzedzeniem jest umawiany na wizytę w serwisie w dogodnym miejscu i terminie, co finalnie daje pewność, że samochody są  zawsze sprawne i gotowe do działania zgodnie z ich przeznaczeniem w firmie.


Udostępnij:
Tagi: motoflota serwis samochód dostawczy
Andrzej Kisała

Dyrektor zarządzający MOTO Flota