Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Hybrydy w biznesie czyli elektryczna flota samochodowa

Brak oceny

Coraz więcej przedsiębiorstw przesiada się na samochody z napędem hybrydowym. Zainteresowanie takimi modelami wciąż rośnie, szczególnie wśród klientów flotowych. Czy się sprawdzą? Czy koszt utrzymania flotowego samochodu elektrycznego szybko się zwróci? Zapraszam do lektury.

Hybrydy w biznesie - Dobraflota.pl

Samochód elektryczny, hybryda czy może hybryda plug-in?

Na rynku można rozróżnić samochody z napędem hybrydowym, hybrydowym typu plug-in, oraz w pełni elektryczne. Na czym polegają różnice?

  1. Samochód z napędem hybrydowym to taki, który napędzany jest poza konwencjonalnym silnikiem spalinowym, również jednostką elektryczną, którą możemy naładować tylko w trakcie jazdy. Ładowanie odbywa się na dwa sposoby:
    • z wykorzystaniem energii kinetycznej
    • z wykorzystaniem pracy silnika spalinowego
  2. Pojazd hybrydowy typu plug-in różni się tym, że jak sama nazwa wskazuje (plug- in czyli podłączyć wtyczkę), możemy użyć do ładowania również prądu z sieci elektrycznej o napięciu 230V, bądź stacji szybkiego ładowania. Dodatkową różnicę możemy zaobserwować w użytkowaniu silnika elektrycznego. W klasycznej hybrydzie jednostka elektryczna jest używana jedynie w momencie nieefektywnej pracy silnika spalinowego oraz na krótkim dystansie, natomiast pojazd hybrydowy typu plug-in może pracować wyłącznie na silniku elektrycznym, przejeżdżając większy dystans, a przełączanie pracy pomiędzy obiema jednostkami przebiega na żądanie kierowcy.
  3. Samochód w pełni elektryczny jest napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym i ładowanie odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem gniazda do ładowania.

W ubiegłym roku zarejestrowano 18 tyś. pojazdów z napędem alternatywnym, co oznacza wzrost aż o 69,2% niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Z czego 585 pojazdów to hybrydy typu plug-in, czyli wzrost o 45% względem 2016 roku oraz 439 samochodów w pełni elektrycznych, co z kolei przełożyło się na rekordowy wzrost o 306,5%, biorąc pod uwagę wynik z roku poprzedniego.

Zalety napędu hybrydowego

Największą zaletą hybryd jest mniejsze zużycie paliwa oraz redukcja emisji szkodliwych spalin. Taki rodzaj napędu ma możliwość odzyskania energii podczas hamowania. Hybrydy mają prostszą budowę niż samochody spalinowe, dzięki czemu są mniej awaryjne. Auta tego typu nie posiadają m.in. rozrusznika, tradycyjnego akumulatora, czy sprzęgła bez koła zamachowego . Kolejną zaletą takiego pojazdu są bezpłatne miejsca parkingowe. W większych polskich miastach hybrydy mogą poruszać się bus pasami i tym samym omijać korki. Z badań wynika, że hybrydy są w stanie pokonać nawet 50 % trasy w mieście za pomocą silnika elektrycznego. Dodatkowo samochody elektryczne oraz hybrydy typu plug-in zostały objęte niższą akcyzą.

Początki elektromobilności w Polsce

Wyraźnie widać wyścig znanych producentów samochodów w podnoszeniu wydajności i sprawności pojazdów hybrydowych. W naszym kraju rynek ten dopiero raczkuje. Za największą wadę posiadania takich samochodów uważa się cenę.

W myśl ustawy o elektromobilności, uchwalonej w lutym 2017 roku, wszystkie instytucje państwowe, samorządowe oraz spółki skarbu państwa są zobligowane do zakupu samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in, a do 2025 roku samochody elektryczne mają stanowić co najmniej 50% udziału we flotach. Jeżeli chodzi o punkty ładowania, jest ich niewiele, ale powoli ten stan rzeczy ulega zmianie. Ministerstwo Energii planuje, że do końca 2020 roku powstanie 400 stacji szybkiego ładowania i 6000 punktów ładowania o normalnej mocy dostępnych publicznie. Natomiast dużym udogodnieniem są bezpłatne miejsca parkingowe w wyznaczonych miejscach. Polityka samorządowa miast zmierza do tego, aby aktywnie wspierać posiadaczy samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in, co w niedalekiej przyszłości ma przełożyć się na wzrost ilości tych pojazdów.

Koszty utrzymania ekologicznej floty

Układ hybrydowy to najczęściej połączenie silnika benzynowego i elektrycznego. Pracują one na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb. Napęd hybrydowy ma znacznie większą masę od samochodu spalinowego i jest oparty o nowe, droższe technologie. Wynika to głównie z zastosowania akumulatora, który musi mieć odpowiednio dużą pojemność, aby samochód mógł przejechać pożądany zasięg. Całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego czy hybrydy - TCO (Total Cost of Ownership), w skład którego wchodzi koszt pozyskania pojazdu oraz koszt jego posiadania, jest na ten moment wyższy niż w przypadku pojazdów konwencjonalnych. Trzeba jednak podkreślić, że w związku ze spadkiem cen akumulatorów czyli najbardziej kosztownego elementu pojazdu, przewiduje się, że TCO dla pojazdu elektrycznego będzie korzystniejszy już w roku 2022.

W razie awarii, nie mamy pewności ile będzie kosztować uszkodzony element, ani jaki będzie czas oczekiwania na część zamienną. Wartość rezydualna pojazdu również na razie nie jest wiadoma. Za wcześnie, by móc ocenić ile będzie kosztować pojazd po przejechaniu np. 100 tys. km. Według ekspertów są to modele, które w kolejnych latach użytkowania najmniej tracą na wartości.

Rosnąca popularność hybryd w biznesie

Popyt na modele z napędem hybrydowym plug-in, elektrycznym oraz wodorowym wciąż rośnie. W ostatnim kwartale 2017 roku sprzedano 64 447 takich samochodów w UE. To o 29,1 % więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Zalety napędu hybrydowego doceniły duże firmy, w których można zauważyć coraz większą skłonność do powiększania swoich hybrydowych flot. Co więcej, takie firmy jak Sony Pictures Entertainment czy Google utworzyły dla pracowników specjalne programy dofinansowań na samochody z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W Polsce ubiegły rok zakończono z wynikiem 1024 sprzedanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. To aż o 87,7% więcej niż w 2016 roku. Tym sposobem uplasowaliśmy się na pierwszym miejscu pod względem przyrostu sprzedaży spośród wszystkich państw UE. Wśród najpopularniejszych hybryd w Polsce króluje bez wątpienia Toyota. Ranking wygląda następująco:

  • C-HR - 4136 egzemplarzy
  • Auris - 3946 egzemplarzy
  • RAV4 - 2887 egzemplarzy
  • Yaris - 2416 egzemplarzy
  • Lexus NX - 855 egzemplarzy
  • Kia Rio - 472 egzemplarzy
  • Lexus CT - 400 egzemplarzy
  • Lexus RX - 373 egzemplarzy
  • Hyundai Ioniq - 199 egzemplarzy
  • Toyota Prius - 167 egzemplarzy

W klasie premium dużą popularność zdobyło BMW i3, BMW 7, oraz Lexus GS.

Źródło: Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 16 marca 2017 roku.


Udostępnij:
Tagi: samochody hybrydowe hybrydy yaris prius
Karol Włodarski

Redaktor prowadzący dobraflota.pl, prywatnie uwielbia ciężkie brzmienie gitarowych riffów, miłośnik nowych technologii z naciskiem na ich wykorzystanie w motoryzacji, od lat zbiera doświadczenie w branży automotive.