Hyundai i Uber łączą siły! Planowana jest masowa produkcja latających taksówek dla firmy UberHyundai Urban Air Mobility (UAM). Mają one umożliwić przelot na zamówienie w miastach korzystających z sieci Uber Elevate.
Nieograniczone możliwości
Prototyp latającej taksówki, która ma zrewolucjonizować rynek, została zaprezentowana podczas targów Customer Electronic Show 2020 w Las Vegas. Pełnowymiarowy prototyp zrobił niesamowite wrażenie na odwiedzających. Tego samego dnia obie firmy ogłosiły także partnerstwo właśnie w celu opracowania powietrznych taksówek, w rakach którego Hyundai zajmie się produkowanie pojazdów latających, a Uber odpowiadać będzie za usługi wsparcia przestrzeni powietrznej, połączenie z transportem naziemnym oraz przygotuje interfejsy dla klientów (sieć udostępniana przelotów). Celem obu przedsiębiorstw będzie także solidne przygotowanie koncepcji warunków, które pozwolą na wsparcie startu i lądowania nowych maszyn.
Pionierzy
Hyundai to pierwsza firma motoryzacyjna, która postanowiła przyłączyć się do innowacyjnej inicjatywy Uber Elevate, której głównym założeniem jest masowa produkcja elektrycznych pojazdów powietrznych. Obie firmy współpracują z nastawieniem znanym z NASA, czyli w tzw. otwartym procesie projektowym. Publiczne opublikowanie koncepcji ma na celu zachęcenie pozostałych firm do wprowadzenia innowacji we własnych technologiach i modelach latających taksówek, a także pobudzenie rozwoju modeli badawczych innych konstrukcji podobnego typu, co spowoduje znaczne przyśpieszenie postępu całej branży projektowej. Hyundai i Uber Elevate opracował model Personal Air Vehicle (PAV) S-A1. Zespoły projektowe obu firm za największy sukces uznają znaczna optymalizację możliwości pionowego startu i lądowania elektrycznych samolotów.
Hyundai PAV S-A1 – powietrzna taksówka
Zaprezentowany podczas targów Customer Electronic Show 2020 w Las Vegas elektryczny pojazd powietrzny Hyundai PAV S-A1 posiada szereg interesujących możliwości. Maszyna ta przeznaczona jest do prędkości przelotowej do 290 km/h na wysokości przelotowej wynoszącej około 300–600 m nad ziemią oraz do lotów na dystansie do 100 km. Pojazd jest w 100% elektryczny i wykorzystuje rozproszony napęd elektryczny. Wielką zaleta ma być szybkie ładowanie – od 5 do 7 minut. Samolot jest dużo cichszy od spalinowych śmigłowców, dzięki czemu ich użytkowanie nie będzie negatywnie wpływać na poziom hałasu w aglomeracjach miejskich. Hyundai PAV S-A1 ma być bezpiecznym pojazdem, dzięki zastosowaniu kilku wirników i śmigieł wokół płatowca, więc nawet w przypadku awarii maszyna nadal będzie miała sterowność. Pojazd początkowo będzie musiał być pilotowanym, jednak docelowo ma być to w pełni autonomiczna maszyna. Jednorazowo taksówka będzie mogła zabrać do 4 osób. Docelowo koncept Hyundaia zakłada stworzenie zupełnie nowej przestrzeni publicznej, gdzie trzon będą stanowić pojazdy PAV oraz pojazdy PBV (nowe, specjalnie zbudowane pojazdy na potrzeby transportu naziemnego). Tym sposobem Hyundai wkracza w zupełnie nową erę mobilności.