Sejm i Senat przegłosował zmiany w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Dotyczy on przede wszystkim przewozu tzw. towarów wrażliwych czyli oleju napędowego, alkoholu, tytoniu czy leków. Oprócz tego każdy przewoźnik będzie zobowiązany do uzupełnienia systemu monitorowania przewozu towarów o lokalizator lub zewnętrzny system lokalizacji. Innymi słowy, każdy pojazd będzie miał obowiązek przesłania swojej lokalizacji GPS do systemu SENT, czyli elektronicznego rejestru zgłoszeń.
Przewóz towarów - polskie przepisy
Kontrolę nad systemem SENT sprawuje przede wszystkim Urząd Celno-Skarbowy. Każda firma transportowa jest bezwzględnie zobligowana do zgłaszania przewozu towarów wrażliwych do rejestru na platformie PUE SC. Za brak takiego zgłoszenia przewoźnikom grozi kara w wysokości 20 000 zł. Konsekwencje ponosi także kierowca, m.in. za brak numeru referencyjnego SENT może zostać ukarany mandatem od 5000-7500 zł. 14 czerwca 2018 roku w życie weszła nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Przewiduje ona jeszcze większe kary (do 10 000 zł) za nieuzupełnienie zgłoszenia, które wcześniej dokonał podmiot wysyłający lub podmiot odbierający. Natomiast największe konsekwencje, w wysokości 100 000 zł, przewoźnik poniesie za niedowiezienie pakunku do miejsca dostarczenia lub zakończenia przewozu na terenie Polski, jeśli nie został ustalony podmiot, który nabył towar. W przypadku gdy zgłoszenie do systemu SENT sugeruje zwiększone ryzyko przewożonego towaru, przedsiębiorca może zostać wezwany do kontroli środka transportu.
Nowelizacja ustawy - lokalizator GPS obowiązkowy
Na podpis Prezydenta czeka jeszcze nowelizacja ustawy, w myśl której wymagane będzie dodatkowe monitorowanie kierowcy przez GPS. W ten sposób system SENT będzie śledzić położenie pojazdu, jego prędkość, datę i godzinę pozyskania współrzędnych przez systemy lokalizacji zewnętrznej lub lokalizatory oraz numer lokalizatora lub urządzenia. Co więcej, w przypadku stwierdzenia niesprawności lokalizatora dłużej niż przez godzinę, kierowca będzie miał obowiązek zatrzymania pojazdu na najbliższym parkingu. Jazdę będzie można kontynuować dopiero po usunięciu awarii. W przeciwnym wypadku za jazdę z wadliwym lokalizatorem może zostać nałożona kara. Zmiany te mają wejść w życie już od 1 października 2018 roku, a kary mają być stosowane już 1 stycznia 2019 roku.
Konsekwencje zmiany w SENT
Wprowadzone rozwiązania mają na celu wyeliminowanie nieewidencjonowanego obrotu towarami akcyzowymi. Ma się to również przełożyć na wzmocnienie konkurencyjności i stabilności gospodarki. Dodatkowo przewoźnicy, którzy nie mają własnych narzędzi do monitorowania floty samochodowej, będą mogli skorzystać z aplikacji udostępnionej przez Krajową Administrację Skarbową. Aplikacja będzie dostępna na smartfonach i tabletach z nawigacją GPS. Po ogłoszeniu podpisanej przez Prezydenta nowelizacji, firmy będą miały 14 dni na zakup odpowiednich urządzeń. W przeciwnym razie będzie trzeba przerwać transport.